Met trots presenteren wij de expositie Nieuw Talent #2, met werk van drie veelbelovende jonge kunstenaars die deze zomer zijn afgestudeerd: Sam Reekers, Tijn Gerards en Sara van Vliet. Nieuw Talent #2 opent op zondag 6 oktober 16.00 - 18.00 uur bij SBK Amsterdam KNSM.
Sam Reekers (HKU)
Iedereen zit wel eens in een publieke ruimte te wachten. Soms maar een paar minuten, soms veel langer. Ik raakte gefascineerd door deze gewone maar toch merkwaardige activiteit: we zijn onderweg, maar blijven stilzitten. In mijn schilderijen leg ik de staat van zijn vast die bij het wachten hoort. Ik beeld de mensen af precies zoals ze zijn: verveeld, slaperig of heerlijk tevreden, zonder oordeel.
Mijn schilderijen zijn gebaseerd op foto’s die ik zelf heb genomen. Samen vangen ze een moment en een gevoel dat vaak over het hoofd wordt gezien. Met mijn schilderijen wil ik de kijker laten zien wat ik heb waargenomen, hoe ik de wereld om me heen bekijk.
Net zoals het moment van wachten, zijn mijn werken snel, vluchtig en klein. De grootte van het werk nodigt de kijker uit om dichtbij te komen staan, wat het observeren van de wachtende mensen onverwacht intiem maakt. Van een afstand vormen de schilderijen samen een soort wachtruimte, waarin je je even een deel van de ervaring voelt.
Ik ben geïnteresseerd in mensen in de meest ‘normale’ situaties, in hoe we ons collectief gedragen in de dagelijkse sleur. Dit gedrag is haast tragikomisch, maar tegelijkertijd ook mooi. Ik houd ervan om aandacht te schenken aan de saaiste momenten en te kijken waar niemand anders kijkt. Ik ben gefascineerd door het wachten: hoe het verweven is met alles en iedereen, en hoe we ermee omgaan. Tot slot ben ik geïnteresseerd in de intimiteit van de publieke ruimte en hoe kwetsbaar het kan voelen om simpelweg naast elkaar te bestaan.
Sam Reekers is een Nederlandse kunstenaar, geboren op 28 september 2001 in Eindhoven en momenteel gevestigd in Utrecht. Zijn werk belicht alledaagse momenten en nodigt de kijker uit om de humor, melancholie en ontroering te ontdekken die verborgen liggen in deze schijnbaar onbelangrijke ervaringen. Door het wachten in openbare ruimtes vast te leggen in kleine, gedetailleerde olieverfschilderijen, creëert Reekers een intieme reflectie op de tussenstaat waarin mensen zich bevinden tijdens het wachten—noch helemaal hier, noch helemaal daar, maar toch op een bepaalde manier in beweging.
In zijn afstudeerserie portretteert Reekers mensen tijdens momenten van wachten, vaak vredig, verveeld of vermoeid ogend. Hij vermijdt oordeel en presenteert hen zoals ze zijn in deze vaak over het hoofd geziene situaties. Zijn werken moedigen de kijker aan om van dichtbij te kijken, wat een intiem perspectief biedt dat contrasteert met de vluchtigheid van de afgebeelde momenten. Als geheel creëren de schilderijen een soort “wachtkamer” waarin het publiek wordt meegezogen in de scène en zich onderdeel voelt van de ervaring.
Reekers studeerde in 2024 af aan HKU Fine Art en won tijdens HKU Exposure 2024 het Dooyewaard Stipendium 2024-2025. Dit stipendium omvat een residentie van een jaar in een historische kunstenaarswoning in Blaricum en een soloshow bij Galerie Pouloeuff in 2025.
Sara van Vliet (Frank Mohr), afgestudeerd aan het Frank Mohr Instituut, richt zich in haar schilderijen op de alledaagse objecten en hedendaagse scènes die vaak aan onze aandacht ontsnappen. Met haar werk wil ze de poëzie in het alledaagse zichtb aar maken en benadrukt ze de absurditeiten die we tegenkomen in onze dagelijkse routines. Haar kunst weerspiegelt de vergankelijkheid van het leven en de snelheid waarmee we leven.
Van Vliet vindt inspiratie in de meest gewone dingen, zoals een stapel wasgoed of de keuzes die we maken in ons consumptiegedrag. Haar persoonlijke bezittingen fungeren als zowel hinderlijke als inspirerende elementen in haar werk. Ze grijpt deze momenten aan om, net zoals de stillevens uit de 16e en 17e eeuw die rijkdom en welvaart uitbeeldden, het alledaagse leven van een jonge vrouw in 2024 te portretteren. Haar werk biedt een kritische en poëtische kijk op de complexe dynamiek van het moderne leven.
Tijn Gerards (KABK) creëert werk waarin tactiliteit en illusie samenkomen in schilderkunst, sculptuur en installatie. Geïnspireerd door de beeldtaal van conceptuele kunst, Arte Povera en alledaagse (banale) constructiematerialen, is Gerards’ visuele vocabulaire rijk en gevarieerd. Zijn werk belichaamt een voortdurende dialoog tussen controle en chaos, materialiteit en perceptie, en vormt composities die op zichzelf lijken te leven en evolueren.
Gerards werkt met een breed scala aan materialen en technieken. Hij verkent thema’s zoals micro-agressies, machtsverhoudingen, fragmentatie, controle versus chaos, en de spanning tussen het zichtbare en het verborgene. Dit roept een voortdurende wisselwerking op tussen hemzelf en de materialen waarmee hij werkt. Het proces onderzoekt de dynamiek tussen constructie en deconstructie, wat resulteert in werken die zowel druk en complex als minimalistisch en sereen kunnen zijn. Zijn schilderijen, die hij omschrijft als “testruimtes”, bevatten intuïtieve combinaties van olieverf, acrylverf, gevonden voorwerpen en beelden uit zijn visuele archief. Door technieken als smelten, gieten, krassen, dynamisch penseelwerk en het toevoegen van sculpturale elementen op het doek, creëert hij werken die de perceptie van diepte en oppervlak uitdagen. De resultaten benadrukken een voortdurende staat van wording, die zowel de transformatieve reis van de kunstenaar als die van de materialen weerspiegelt.
Gerards beschouwt alledaagse objecten als bemiddelaars van onze gedachten en handelingen. Dit perspectief vormt de kern van zijn werk, waarin hij onderzoekt hoe objecten – alledaags of artistiek – onze interacties en overtuigingen beïnvloeden. Zijn werk is kritisch, soms zelfs iconoclastisch, maar altijd respectvol, gericht op het ontrafelen en reconstrueren van het vertrouwde en van de kunstgeschiedenis. Hierdoor wordt de kijker zich bewust van de manipulatieve kracht van visuele elementen. Gerards’ kunst bevraagt niet alleen de statische aard van objecten, maar benadrukt ook de dynamische wisselwerking tussen representatie en bemiddeling.
Tijn Gerards, geboren in 1992 in Nederland, woont momenteel in Den Haag. Hij voltooide in 2024 zijn BFA aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Voordat hij zijn artistieke opleiding begon, behaalde hij een MA in Geschiedenis (2018) en een MSc in Bedrijfseconomie (2017) aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn eerdere carrière in de staalindustrie heeft zijn artistieke visie beïnvloed, met name in de productieprocessen en esthetiek van industriële materialen. Gerards heeft zijn werk tentoongesteld in groepstentoonstellingen bij onder andere Galerie Ron Mandos in Amsterdam, Billytown in Den Haag, Kieken Centrale in Antwerpen, Pharmakon Gallery in Boekarest, RUIS in Nijmegen en Pulchri Studio in Den Haag.