Rondom de expositie SBK Sprouts Young Talents organiseert Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst de satelliet-expositie Faces met werk van Timothy Voges, Fally Sene Sow, Mo Arab en Ken Doorson. Allen laten in deze expositie portretten zien, schilderijen en collages. Portretkunst kent een lange traditie waarin identiteit een belangrijke rol speelt, iedere kunstenaar geeft hier zijn eigen draai aan. Kom je een dezer dagen langs om de werken te bekijken? Faces is te zien t/m 23 oktober.
Fally Sene Sow
De collages van de Senegalese kunstenaar Fally Sene Sow (1989) laten de wereld om ons heen zien. Sene Sow wil dat de kijker gefascineerd raakt door de wereld waarin hij leeft. Daarvoor zet hij de werkelijkheid op een speelse en ontroerende manier naar zijn hand. In zijn collages maakt hij gebruik van foto’s uit tijdschriften die hij combineert met quasi realistische elementen, zoals stukjes stof, zand, dunne staaldraadjes, verpulverde bladeren etc. Daarnaast gebruikt hij soms verf als een verbindingsmiddel.
Ken Doorson
Ken Doorson (1979) gaat in bijna al zijn werken terug naar de geschiedenis van zijn land, met name naar die van de Marrons, afstammelingen van Afrikanen die door slavenhalers onder dwang naar Suriname zijn gebracht. Doorson geeft de Marrons de aandacht die ze verdienen met zijn recente schilderijen waarin hij de focus legt op hun (Winti) rituelen. Doorson gebruikt daar een ongewone mengeling van heldere kleuren voor welke inzicht geven in de ziel van de afgebeelde en daarmee impliciet in zijn omstandigheden.
Mo Arab
Mo Arab (1983) schildert vooral mensen. Enerzijds portretten van individuele mannen en vrouwen die met tegenzin lijken te poseren, anderzijds groepjes jongeren. De kunstenaar biedt de kijker daarin weinig houvast. Er is slechts sprake van elementaire lichaamstaal: wijzen of kijken in een bepaalde richting, zonder dat het duidelijk wordt wat er te wijzen of kijken valt. De gezichtsuitdrukkingen verschaffen evenmin veel informatie. Over het geheel hangt een duistere sfeer, een soort grauwsluier die de kunstenaar eroverheen legt.
Timothy Voges
Timothy Voges (1993) verzamelt oude foto’s, neemt er een detail uit en vergroot dat vervolgens in een schilderij uit. Door dat te doen maakt hij van een alledaags beeld, een beeld dat gaat leven. Als kijker wordt je nieuwsgierig gemaakt naar de oorspronkelijke context. Van wie is die tas? Wat zou dat voor een jongen zijn, met dat halve gezicht? Van wie zijn die handen die zo zorgzaam met het hoofd van dat jongetje omgaan? Hij daagt daarbij zichzelf en de kijker nog eens extra uit door verbleekte kleurenfotokleuren te gebruiken. Daarmee bevestigt hij het historische karakter van de beelden.