Galerie 23 heeft deze zomer voor u een mini expositie met nieuwe en oude werken uit onze eigen stock.
Van Guy Wouéte (Kameroen/ België) zijn er kunstwerken te bewonderen en Surinaams kunstenaar Sunil Puljhun leverde onlangs een aantal doeken aan, die nog nooit eerder bij ons vertoond zijn. Daarnaast kunt u deze zomer ook nog genieten van kunstwerken van George Struikelblok (Suriname) en Abdelaziz Lkhattaf (Marokko).
Guy Wouéte
“Voor mij is kunst geen doel op zich maar een kans om eerlijk naar het tijdperk waarin we leven te kijken en te bekritiseren. Mijn dagelijkse praktijk bestaat erin de emoties en de ideeën die de mensheid omringen te transcriberen. ” Guy Wouéte
Guy Wouéte werd geboren in Douala in 1980 en woont en werkt in Douala, Kameroen en Antwerpen in België. Als schilder, beeldhouwer en videokunstenaar, die installaties en fotografie omarmt, is Guy Wouéte opgeleid in beeldende kunst en multimedia tijdens verschillende workshops en residenties, zowel in Afrika als in Europa.
Het oeuvre van Guy Wouéte omvat altijd elementen van sociale kritiek en de kwesties van immigratie in het tijdperk van globalisering; de dagelijkse realiteit is zijn inspiratiebron. Zijn werken zijn te zien in galerieën, biënnales en musea.
Sunil Puljhun
“Met mijn kunst wil ik mensen laten nadenken over belangrijke en relevante maatschappelijke kwesties. In het verleden schilderde ik alleen dingen die ik mooi vond, maar naarmate je groeit en volwassen wordt, persoonlijk en als kunstenaar, begin je de dingen anders te bekijken; je begint over de oppervlakte heen te kijken. Het leven gaat niet alleen over prettige en mooie dingen. Jarenlang heb ik me gericht op de menselijke natuur en het effect ervan op de samenleving als geheel.
Onderwerpen als oorlog, hebzucht, egocentrische persoonlijke bevrediging, de honger van de mens naar macht, armoede en misbruik waren tot voor kort het hoofdthema in mijn kunst. Die werken waren meestal donker, uitgevoerd in houtskool, potloden en acrylverf in voornamelijk zwarte en grijze tinten, gecombineerd met collagetechnieken. Mijn onderwerpen waren ofwel donkere, onduidelijke silhouetten of foto’s van mensen, vaak kinderen, met sterke emotionele expressies.
Soms voeg ik woorden en bepaalde symboliek toe om het thema uit te werken. Belangrijk in bijna elke compositie is een heldere witte massa die een onheilspellende dreiging of bron van kwaad lijkt uit te stralen. Het wordt vaak geschilderd als straal vanaf de onderkant van het werk omhoog naar het onderwerp, wat in veel gevallen een negatieve energie impliceert die voortkomt uit een bron van kwaad …. en het kwaad kan uit vele bronnen komen en de richting kan variëren. In de meeste gevallen is de oorzaak van ellende en kwaad de mensheid zelf en helaas te vaak zijn de slachtoffers onschuldig, vooral kinderen. In dat opzicht gaat mijn werk over het verdriet, de angst, het misbruik en het geweld dat zich vaak onder de oppervlakte schuilhoudt, maar onmiskenbaar deel uitmaken van het leven van veel mensen in deze tijd.”