Mocht je de bijzondere tentoonstelling NO WALLS in Loods 6 afgelopen week hebben gemist is het nu mogelijk om een aantal werken van deze kunstenaars in onze vestiging op de KNSM laan te bekijken.
Nog tot eind juli zijn Sebastiaan Straatsma, Lisette Schumacher, Bert Frijns, Lisa Couwenbergh, Lieve Rutte, Tanja Smeets en Maarten Fijan te bewonderen.
Lisette Schumacher
Lisette Schumacher experimenteert met uiteenlopende gereedschappen, waarmee ze op methodische wijze werkt. In haar schilderijen staan vorm, ordening en lichtwerking centraal.Haar focus ligt op modernistische architectuur. Sinds anderhalf jaar bezoekt en observeert ze de ontwerpen van Le Corbusier, een invloedrijke stadsplanner die als doel had betere leefomstandigheden te creëren voor de inwoners van drukke steden. Zij onderzoekt hoe de functie van een gebouw de vorm heeft bepaald en daaraan gelinkt de indeling en maatvoering. Tevens observeert ze hoe de lichtwerking is geoptimaliseerd voor de gebruiker. Haar bevindingen zijn aanleiding om te schilderen, vaak in series, als filmische scenes met gereconstrueerde elementen.
Haar werk is opgenomen in diverse collectie, waaronder UMCU Utrecht, Isala Art Collection Zwolle, SBK Kunstcollectie Amsterdam, DLA Piper law firm Amsterdam, Collection Kamerik en diverse nationale en internationale privé collecties, o.a. New York, Hong Kong en Frankrijk.
Lieve Rutte
De kleurrijke beelden van kunstenaar Lieve Rutte hebben iets weg van totempalen. De sprankelende, fel- en mierzoet gekleurde stapelingen betoveren je en lokken je dichterbij. Het lijkt alsof een vleugje wind ze zo omver zou kunnen blazen. Dit aspect vormt een belangrijk element in haar werk.’De sculptuur moet een beetje wringen, het moet spannend zijn.’ Zoekend naar deze spanning gaat de kunstenaar tijdens het maakproces iedere keer een kinderlijk spel aan, waarbij ze met haar uit piepschuim ges neden blokken torens, stapelt. Met als uiteindelijk doel het vinden van balans. In 2017 studeerde Lieve Rutte af aan de HKU en won zij de Jan Zumbrink Prijs. Haar werk was daarna te zien bij o.a. BIG ART, Bijlmerbajes, Amsterdam, OBJECT, Rotterdam, Kers Gallery, SBK Sprouts Young Talents, SBK Amsterdam, Jan Zumbrink prize exhibition, De Vishal, Haarlem, Beelden in Leiden, Galerie Joghem//Sanquin, Amsterdam, Parrot agency showroom, Paris.
Lisa Couwenbergh
‘Lisa Couwenbergh is een kunstenaar die het metier op ongeëvenaarde wijze beoefent: ze schildert, maakt reliëfs, experimenteert met digitale beelden, bouwt sculpturen, werkt op heel grote schaal en op piepkleine formaten. Haar werk is diepzinnig, levenslustig en getroebleerd, hartstochtelijk en overdacht. Kortom, een aansprekender kunstenaar is nauwelijks denkbaar. Couwenbergh bouwt haar oeuvre op met een poëtische benadering. Ze laat onomwonden zien dat haar composities worden geconstrueerd uit zelfgebakken opvattingen en bevindingen: pure klei die ze in mallen geplaatst in de oven van haar geestesvermogen omvormt tot een concreet houvast op het leven. Grond onder de voeten, ruimte in het hoofd.’
(Uit een tekst van Alex de Vries)
Tanja Smeets
Tanja Smeets woont en werkt in Utrecht. Haar werk is tentoongesteld in tal van musea en galeries en is opgenomen in diverse collecties, waaronder het Henan Museum (Zhengzhou, China), TextielMuseum (Tilburg, Nederland), Centraal Museum (Utrecht, Nederland), Museum Boijmans van Beuningen (Rotterdam, Nederland), The Gyonggi International Ceramics Biennale, Icheon (Zuid-Korea) en het Museum of Arts and Design (New York, VS).
Bert Frijns
Glas, water, licht en beweging zijn de belangrijkste elementen in het werk van Bert Frijns. Met deze ingrediënten werkt de beeldend kunstenaar al drie decennia met een minimalistische eenvoud en een sterk gevoel voor poëzie. De schoonheid zit hem in het ontdoen van iedere franje of versiering.Het minimalistische werk van Frijns behoort tot de fundamentele kunst. Hij onderzoekt namelijk de fundamentele principes van vorm, kleur, grootte en techniek. De uiteindelijke creatie lijkt simpel, maar in werkelijkheid gaat daar een langdurig en moeilijk proces aan vooraf. Bert Frijns woont en werkt in Burgh-Haamstede, waar de Noordzee en de natuur hem iedere dag inspireren.
Zijn werk was o.a. te zien en is opgenomen in diverse collectie, waaronder onder andere in het Nationaal Glas Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boymans-van Beuningen, Frans Hals Museum, The Corning Museum New York, Musée du Verre de Murano Venice en talloze nationale en internationale kunstbeurzen.
Maarten Fijan
De werken van Maarten Fijan (1982, NL) zijn een combinatie van schilderen en beeldhouwen. Hij probeert op het kruispunt van beide disciplines te blijven.De kunstenaar laat zich inspireren door architectuur en minimalisme. De ‘sculpturale schilderijen’ – zoals hij ze noemt – maken indruk met hun solide en massieve uiterlijk, hoewel ze zijn gemaakt van licht materiaal.Ze spelen een ruimtelijk en optisch spel met zowel de kijker als de ruimte. Doordat hij zijn werken in een hoek plaatst, krijgt de ruimte een nieuwe interpretatie. ‘Vergeten ruimtes’ vormen voor Maarten een interessant thema. Daarom heeft hij bewust gekozen voor hoekwerken. Zijn werken zijn enerzijds schilderijen, beschilderd doek op linnen, aan de muur hangend, maar ook sculpturen die de ruimte innemen.
Zijn werk was eerder te zien bij AK24 Utrecht, Art Utrecht, Galerie Wit en Projectruimte Beautiful Distress Amsterdam, SBK Sprouts Young Talents, SBK, Amsterdam.
Sebastiaan Straatsma
Since Sebastiaan Straatsma (1972, The Netherlands) started making, playing with form; function, non-function and context has been central to his work. Archetypes and objects with historical and emotional value fascinate him; the narrative they carry.This lead to an ever-growing series of unique and handmade ‘Dustcollector’ sculptures, made from (brightly) coloured epoxy resin. Grabbing volume and form with just an open skin, not pretending to be functional at all but still referring to the well-known archetypes.
In 2006, vases became Straatsma’s subject of research. Fascinated by the archetypical ceramic vases, he started challenging their function, material and history. Originally, these kinds of vases were, not only functional but also, ‘canvases’ displaying contemporary drawings, symbols and representations of their time.
Straatsma has developed his own, very unique, technique. With each vase or object he follows a process – from an idea, a collage or sketch, to preparing a mould, mixing colours and making the sculpture by drawing, splattering and squirting the epoxy resin. Endless possibilities for construction and structure are merged into one single material. It can be used as a very thin, open, skin, but also be applied layer after layer, creating a thick and almost crude surface.
His works are part of Museum Boijmans van Beuningen collection, Stedelijk Museum and various private collections.