Van 8 tot en met 22 november 2015 vindt tijdens de Diamond Rooms expositie in het kader van het 65-jarig jubileum van SBK, SBK Sprouts Young Talents 2015 plaats. Deelnemende kunstenaars zijn: Gunhild Ang (KABK), Lisa Eksteen (HKU) , Maaike Hermsen (Minerva), Daan Liu (KABK), Frank Niessen (KABK) en Bruno Slagboom (HKU).
Zij zijn speciaal door de SBK voor de Diamond Rooms tentoonstelling geselecteerd en maken kans op de eerste publieksprijs van Young Artfung Amsterdam. De winnaar van deze prijs krijgt financiele ondersteuning voor het ontwikkelen van een nieuw project.
Tussen 8 en 22 november kun je op de KNSM laan je stem uitbrengen op je favoriete jonge kunstenaar. Lukt het niet om bij de tentoonstelling aanwezig te zijn, stuur een mail naar amsterdamknsm@sbk.nl ovv mijn stem voor de YAA-P gaat naar ……. of laat een reactie achter op onze Facebook pagina. Op dinsdag 24 november wordt de winnaar bekend gemaakt.
Deelnemende kunstenaars Sprouts 2015
Gunhild Ang
I use my camera as a tool to observe. The human scale in architecture and landscape is an important theme in my work. The way we create and use space and how we give meaning to interior as well as exterior space is always the starting point in my projects.
Lisa Eksteen
Mijn sculpturen zie ik als personages. Personages uit een theatraal geheel. Ik zoek een balans tussen wat ik vind en wat ik maak. Zo maak ik gebruik van readymade-objecten tegenover materialen als gips, peurschuim, lappen stof ect. Deze objecten en materialen vullen de persoonlijkheid. Hoe materiaal communiceert en de associaties die je bij bepaalde objecten hebt spelen hierbij een belangrijke rol. Dit geeft een sculptuur de juiste lading.
Maaike Hermse
Bij mijn ‘telefoonboekkunst’ ben ik bezig geweest met het maken van nieuwe composities, d.m.v. ritmes in beeld met grafische componenten. Mijn doel was om de waarde van “prullenbakwaardig” papier te verheffen tot kunst door mijn invloed en de plaatsing van het werk in een museale setting.
Om de massaliteit van informatie weer te geven heb ik er voor gekozen om één groot werk te maken met de maximale hoogte die een telefoonboekpagina toe liet. Dit omdat ik het belangrijk vond om het echte telefoonboek te gebruiken en niet een gedigitaliseerde versie die ik geprint had.
We bestaan tegenwoordig online uit allemaal data, vroeger was dat niet anders, alleen het medium was anders.
Daan Liu
Daan verkent de grenzen in zijn eigen doka en laat zien hoe hij op zoek is naar de beperkingen van licht en kleur in de fotografie.
Frank Niessen
Graduated 2015 at the Royal Academy of Art, The Hague as a furniture designer. Not only furniture but many aspects of spacial design like interior, small scale architecture, exhibition and event design is an domain Frankyboy likes to work in. Depending of the project the starting point can be from the interest of material development or conceptual way of working. In his graduation project “Objects in Disguise” both as concept and material design come together as one.
Bruno Slagboom
Doel is dat abstrahering (van een concreet onderwerp zoals een gebouw) op locatie plaats vindt bij het belichten van het fotografisch negatief. Met andere woorden, mijn werk ontstaat buiten bij het gebouw zelf en niet door middel van beeldbewerking op de computer achteraf.
Het beeld moet zich zoals ik het noem volledig kunnen “bevrijden” van concrete zaken. Ik wacht met het opnemen net zo lang tot in mijn zoeker de abstrahering is zoals ik die wil. Zaken waar ik voortdurend mee te maken heb zijn perspectivische vervorming, materiaal van het onderwerp, zon, bewolking, regen en bijvoorbeeld strepen van vliegtuigen. Maar ik heb ook te maken met bijvoorbeeld het plotseling slopen van een gebouw waaraan ik fotografisch reeds enkele dagen werk. Het zoeken naar mijn beeld gebeurt dus in de ruimte. Het houdt soms in dat ik de camera eindeloos verplaats, kantel en dergelijke. Een fysieke inspanning. Consequentie van deze werkwijze is dat het maken van een opname een langdurige en gecompliceerde kwestie is. De opnames gebeuren doorgaans met een midden-formaat camera.In de eindfase wordt abstractie monumentaal door middel van afdrukken op groot formaat. Het werk ontwikkelt hierbij door zijn formaat een fysieke relatie met de beschouwen
Alegria van der Zande
Het werk van Alegria van der Zande gaat over het dagelijkse bijzondere. Zij is op zoek naar kleine verwonderingen in de natuur. Daarmee wil zij laten zien wat voor waarde het heeft om de meest fijne en delicate schoonheden van de natuur te kunnen zien.
Uitleg project
Voor het project Het Dagelijkse Bijzondere ben ik op zoek gegaan naar een techniek waarmee ik één op één kan weergeven wat mijn oog ziet, de schoonheid van de allerkleinste details in de natuur. Zo pers ik planten op leer
zodat de meest fijne en delicate schoonheden van de plant naar voren komen.