Een kleurrijke expositie met werken op doek van Seet van Hout en sculpturen van Lieve Rutte. De schilderijen zijn geinspireerd op botanische motieven en de beelden hebben iets weg van totempalen of stapelingen.
SEET VAN HOUT
Al jaren maakt Seet van Hout werk dat de diversiteit van de bloemenwereld verbeeldt qua vorm, kleur en betekenis. De schilderijen ontstaan door de verf op het liggende doek te gieten en te druppelen. Zij maakt gebruik van de verschillende consistenties van de verf, waarbij ze transparante en dekkende verf op zodanige wijze combineert dat deze verbindingen met elkaar aangaan. Dit resulteert in schilderijen die uit organische, kleurrijke en levendige figuren zijn opgebouwd en refereren aan de plantenwereld.
Sinds 2001 werkt zij aan een serie schilderijen en werken op papier getiteld ‘Bloemenzucht’. In het Duits betekent ‘zucht’ heel gewoon ‘teelt van bloemen’, maar in het Nederlands heeft ‘zucht’ een meer poetische betekenis van diep verlangen. Latere series zoals ‘Red Greenhouse’ en ‘Building the Garden’ gaan door op dit thema. De gravures van bloemen en planten uit oude Alchemie- en Botanicaboeken vormen het uitgangspunt voor nieuwe bloemen in haar Greenhouse. Met rood draad geborduurde schilderijen vormen de basis van deze serie werken waarbij de verf quasi toevallig tussen de borduurdraden doorloopt en zo wonderlijke mengsels van nieuwe bloemen laat ontkiemen.
LIEVE RUTTE
Het werk van Lieve Rutte staat in het teken van verwondering. Op een visuele en intuitieve werkwijze komt een tactiele, sensuele wereld tot stand waarin verschillende soorten texturen en structuren elkaar ontmoeten. Het aanlokkelijke en betoverende karakter van een beeld is van groot belang voor haar.
De kleurrijke beelden die ze maakt hebben iets weg van totempalen of stapelingen, waarvan het lijkt dat ze door een piepklein vleugje wind omver geblazen zouden kunnen worden.Dit vormt een belangrijk element in het werk. ‘De sculptuur moet een beetje wringen, het moet spannend zijn.’ Zoekend naar deze spanning gaat ze tijdens het maakproces iedere keer een kinderlijk spel aan, waarbij ze met haar (uit piepschuim gesneden) blokken torens stapelt. Met als uiteindelijk doel: het vinden van balans.
Lieve’s presentaties bieden een frisse en open inkijk in wat een beeld kan zijn en hoe het een direct effect kan hebben op de toeschouwer. Het onderzoek naar huid, langs suikerzoete, organische en felgekleurde oppervlakten vormt de achtergrond voor haar proces. Via een persoonlijke fascinatie voor materiaal en structuur ontstaan verbeeldende sculpturen als een verleidelijke en tastbare wereld, vol mogelijkheden voor innovatie en herontdekking.