< terug naar het overzicht
Terug naar SBK Eindhoven

Abdel Farahi - Een andere wereld
17-05-2014 / 26-06-2014

EEN ANDERE WERELD

Over verschillen gesproken.
Van een druilerig, door grijstinten gedomineerd buiten stapte ik in een atelier waar oranje, rood en roodbruin de sfeer bepaalden. Symbolischer kon de afkomst van de kunstenaar haast niet worden uitgedrukt. Dacht ik. Toch verzekerde Abdel Farahi (1964) me even later dat Marokko niet per se zijn informatiebron vormt. Het kunnen ook de Zuid Europese landen of Noord Afrika in zijn geheel zijn.

test
Colors VIII'09 20 x 122 cm
test
Couleurs d' été I '09 25 X 100 cm
test
Le temps des couleurs I '09 25 X 120 cm
test
le temps des couleurs II '09 25 X 100 cm
test
les gorges de Dades III '09 25 x 100 cm

De laatste jaren zijn het vooral gebouwen die de hoofdrol op zijn doeken spelen. Meestal staan ze opgesteld in een rij. Alsof ze een straat vormen. In veel gevallen staan ze in een ruimtelijke omgeving, bijvoorbeeld een landschap, maar op zijn recente doeken ontbreekt de omgeving volledig. De gebouwen hebben geen identiteit, maar het is duidelijk dat ze uit een andere cultuur afkomstig zijn. De vorm van de ramen en de daken bijvoorbeeld laat daar geen misverstand over bestaan. Opvallend is ook, dat als Farahi een omgeving schildert, die dezelfde kleur heeft als de gebouwen. Luchten en velden onderscheiden zich door hun vorm, niet door hun kleur. Het is de kunstenaar er vooral om te doen om een sfeer weer te geven. Een romantische, misschien zelfs dromerige sfeer. De realiteit interesseert hem niet. Het gaat erom hoe hij die realiteit ervaart. Daarom doet het er ook niet toe of een bepaald gebouw in Marrakech staat of in een zuidelijke stad in Spanje.

Door de totaalsfeer die de schilderijen van Farahi oproept, ben je geneigd over de details heen te stappen. Toch zijn die belangrijk. Pas als je beter kijkt realiseer je je, dat er ook andere kleuren zijn gebruikt. Blauw, wit en geel bijvoorbeeld. Het zijn die afwijkende kleuren die de compositie bepalen, die de verschillende onderdelen in relatie tot elkaar brengen, die de verschillende onderdelen laten contrasteren met elkaar. Bovendien zie je van dichtbij pas hoe de kunstenaar met verf manipuleert. In veel doeken legt hij verschillende lagen over elkaar heen. Daarmee maakt hij de beoogde sfeer bijna tastbaar. Soms zijn de verfstreken expressief of expressionistisch, dan weer liggen de lagen ‘rustig’ op elkaar. Verder is het duidelijk dat de kleuren niet rechtstreeks uit een tube komen. Ze zijn zorgvuldig gemengd en vermengd met andere stoffen. In zijn recente doeken gebruikt hij zelfs cementstof, waardoor de schilderijen tot wandsculpturen uitgroeien. Hij doet dat niet alleen om het effect, hij gaat er steeds meer toe over authentieke mozaïekscherven te verwerken. Die hebben een bedding nodig om op te kunnen gaan in het geheel.

Abdel Farahi is van oorsprong scheikundige. Dat verklaart waarom hij zoveel aandacht besteed aan het ‘bereiden’ van de juiste verf en het selecteren van de juiste materialen. Als kunstenaar is hij autodidact. Daar is hij trots op. Hij laat zich door het gebrek aan vakopleiding niet hinderen. Als dat al een tekortkoming zou zijn, dan heeft hij daarvan zijn kwaliteit gemaakt. Daardoor behoudt zijn werk het spontane. Daardoor hebben zijn schilderijen het onaffe van een gedicht. Daardoor kost het hem geen moeite dé werkelijkheid in te wisselen voor een werkelijkheid. Daardoor is hij gelegitimeerd als hij de vermeende wetten van perspectief en ruimte met voeten treedt en bewust of onbewust effecten bereikt die een ‘deskundig’ kunstenaar niet weet te bereiken omdat hij ze domweg over het hoofd ziet. Daardoor wisselt hij voortdurend en haast willekeurig van formaten en zorgt zo voor formele verrassingen die een kunstenaar die zogenaamd weet-hoe-het-hoort zichzelf ontzegt.
Abdel Farahi woont en werkt nu bijna twintig jaar in Nederland. Omdat hij veel naar het zuiden reist, ook naar Marokko, en omdat de herinneringen aan zijn geboorteland nog steeds niet vervaagd zijn, blijft zijn werk on-Nederlands. Als hij al in een Westerse traditie past, dan is het een traditie die richting is gegeven door Franse, Spaanse of Portugese kunstenaars.

Rob Perrée, september 2008

Open: woe - za 12.00 - 17.00 uur.
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2018 SBK design by manoverboord