< terug naar het overzicht
Terug naar SBK Amsterdam Zuid

Frode Bolhuis en Lenneke van der Goot
24-08-2014 / 21-09-2014

Zowel de beelden van Frode Bolhuis als de tekeningen van Lenneke van der Goot wekken een bijzondere sfeer op van innerlijke beleving. Ook de intimiteit en oog voor detail vormen een mooie overeenkomst.

Nieuws: Op 17 september mocht Lenneke van der Goot de Eposs Press Tekeningenprijs voor jong talent op de Amsterdam Drawing Beurs in ontvangst nemen.

test
test
test
test
test
test
test
test

FRODE BOLHUIS

Het werk van Frode Bolhuis (Enschede, 1979) ontstaat uit een onbedwingbare nieuwsgierigheid naar zijn ware identiteit. Bolhuis ziet zichzelf als een reservoir van herinneringen en gevoelens, van waarden en meningen, van gedachten en fantasieën, van tradities en ontdekkingen, van talenten en verworvenheden. Uit dit reservoir put hij zijn kunst. Elke dag wordt het voller, hoewel lang niet alles erin terecht komt. Uit de onmetelijke veelheid van het leven is hij voortdurend bewust, maar vooral ook onbewust, aan het selecteren: dat wel, dat niet. Dat wat blijft is wat Frode Bolhuis tot Frode Bolhuis maakt - tenminste, zo luidt de theorie. Met zijn kunst doet hij in feite niets anders dan steeds opnieuw die theorie toetsen aan de praktijk.

De onderling zeer uiteenlopende kunstwerken hebben inderdaad een gemeenschappelijke identiteit, die elk afzonderlijk tot een typische Bolhuis maakt: uiterlijk zowel als inhoudelijk. Al zijn werk heeft iets ijls, iets onstoffelijks. In plaats van dekverf gebruikt hij transparante waterverf, in plaats van dik zwart krijt een dun grijs potlood. Ook het zware brons blinkt je niet brutaal tegemoet, maar doet juist heel fragiel aan: teer als een huid. Als kijker heb je direct in de gaten dat deze kunstwerken niet slechts een verwijzing zijn, een symbool of een illustratie, maar niets minder dan brokken bezielde materie die ademen en waarin een hart zit - kortom kunst waar je je als mens op een hele directe, emotionele manier toe verhoudt.

 

LENNEKE VAN DER GOOT

Lenneke van der Goot (Gouda, 1979) maakt kleine en meer dan levensgrote tekeningen op papier. Ze werkt al tekenend, gummend, plakkend en snijdend.

Van der Goot maakt veel gebruik van afbeeldingen van dieren, omdat dieren bepaalde kwaliteiten vertegenwoordigen. Ze hebben een sterke uitstraling en komen veelvuldig voor in verhalen en sprookjes. Zonder naar een specifiek verhaal te verwijzen kan de beschouwer hier zelf invulling aan geven. Soms zijn de dieren verworden tot een object in het werk. Een standbeeld dat huizenhoog in een landschap opdoemt. Net als in de tekeningen waarin bouwsels of sculpturen te zien zijn, lijken dit ontmoetingspunten te zijn in de kale vlaktes. Kleine groepjes mensen bekijken de objecten, wellicht op zoek naar een ingang of aanknopingspunt. Thema's zoals oriëntatie, richtingloosheid, confrontatie, ergens zijn of heengaan spelen een rol.

In de serie SHADOW zoekt van der Goot naar een nieuwe beeldtaal waarin maakbaarheid centraal staat. Collages bestaande uit zwart-wit kopieën van landschappen vormen het uitgangspunt. Het maakproces is zichtbaar en onderdeel van het beeld geworden dat hierdoor meer refereert aan een in scene gezette wereld dan aan de realiteit. Deze enscenering komt ook terug in tekeningen waar papieren restanten van tijdelijke installaties in figureren. In de (re)constructies van dit materiaal zoekt Van der Goot naar een compositie. Het spel tussen twee- en driedimensionaal wordt verder uitgespeeld.

Open: woe - zat 11.00 - 18.00 uur

Vanaf 5/8/2018 is SBK Kunstuitleen & Galerie 18 op zondag gesloten.
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2018 SBK design by manoverboord