In The Last Pages wordt een link gelegd tussen het einde van een analoog tijdperk en het laatste boek van een schrijfster.
De ‘Letraset wrijfletters’ die door de opkomst van de computer niet langer geproduceerd worden, en de laatste woorden van Marguerite Duras. Toen Noëlle tot de ontdekking kwam dat wrijfletters niet langer verkocht werden, besloot ze het boek ‘C’est Tout’ (‘Dat is alles’) van Marguerite Duras over te ‘wrijven’ met de letters die ze nog had.
Het resultaat is een visueel manuscript dat als kunstenaarsboek wordt uitgegeven.
Naast het boek zijn er werken op papier te zien die gebaseerd zijn op verschillende aspecten van het maakproces.
Er zijn de beeldende associaties op de pagina’s van het manuscript, bv een werk waarbij ‘het verdwijnen’ centraal staat, zoals de relatie die gelegd wordt tussen de woorden van Duras (‘le livre de disparaitre’) en het toeval dat bij het wrijven van die zin juist de letter ‘e’ verdwijnt. In een ander werk op papier staan de woorden ‘je veux’ centraal: woorden die Duras veelvuldig gebruikt in haar boek. Hierin staat de poezie van haar taal centraal.
Recent ontdekte Noëlle nog een laatste ‘O’ die per ongeluk was blijven zitten op 1 van de vellen wrijfletters. Een klein en intiem werkje met wrijfletters van nullen en die ene O kwam hieruit voort. Wat zal de komende weken nog brengen…
Terug naar Toen
Het project The Last Pages is een terugblik in de tijd. Een terugblik van Marguerite Duras op haar leven in relatie met de verandering van een analoog naar een digitaal tijdperk. Maar het is ook verweven met een persoonlijke terugblik: de essays in het boek worden geschreven en vertaald door mensen die voor Noelle Cuppens van betekenis zijn. Terug naar toen betekent ook terug naar de Jan van Eyck Academie waar ze 25 jaar geleden studeerde en waar de analoge werkplaats is uitgebreid met een digitale werkplaats.Hier wordt het boek gedrukt, in RISO, een digitale techniek met een analoge feel.
The Last Pages wordt vormgegeven door Art Collart. Het bevat 224 pagina’s, is 19,5 x 28,5 cm en het wordt handgebonden. Op de omslag komt een zeefdruk met de titel ‘C’est Tout’. Elk boek krijgt een originele wrijfletter K of W: dit zijn de letters die Duras niet gebruikte in haar boek. De oplage is 139 en elk boek wordt door Noelle gesigneerd.
De essays worden geschreven door Alex de Vries en Ellen Krutwagen en vertaald in het Engels door Brian Meehan en het Frans door Helmi Cuppens Verleisdonk.