The Colorful Road is een serie werken uit de SBK Collectie, geïnspireerd op het vroegere fotografische werk van de kunstenaar William Eggleston.
De Amerikaanse kunstenaar pionierde op het gebied van kleurenfotografie en veroorzaakte daarmee in de jaren ’60 veel ophef. De opvatting heerste dat serieuze fotografie in zwart-wit hoorde te zijn; kleurenfotografie moets worden overgelaten aan de reclame-industrie en tijdschriftjournalistiek. Ook de banaliteit van Eggleston’s onderwerpen, die te danken was aan zijn omzwervingen door de zuidelijke staten van de VS, werden door velen niet serieus genomen. In combinatie met zijn verzadigde kleuren werden de foto’s zefs vulgair gevonden.
Uiteindelijk kreeg Eggleston erkenning in zijn omstreden solotentoonstelling in het MoMa in 1976. Politiek of sociaal engagement ontbreekt in zijn werk. De onspectaculaire onderwerpen – een glas frisdrank, een uithangbord of een paar planken – zijn nauwelijks onderwerpen te noemen. Zijn foto’s tonen dat het leven, waar dan ook, altijd anders zal zijn dan we verwachten en zich niet gedragen volgens hiërarchie, sociale klassen of naties: voor het oog van Eggleston’s ‘democratic camera’ werd alles even belangrijk.
Mede dankzij Eggleston’s pioniersroute werd kleurenfotografie als volwaardige kunstvorm op de kaart gezet. Kunstenaars zoals Nan Goldin, Jeff Wall en Martin Parr maakten er gretig gebruik van.
SBK toont werken uit de eigen collectie van fotografen die met hun kleurencamera’s op weg gingen, op zoek naar de weergave van een realiteit die herkenbaar onopgemerkt voor ons is.
Chris de Bode
Het doel van elke fietser over de wereld is het winnen van de Tour de France. Voor de serie Tour du Monde reisde Chris de Bode met fietstours door minder bekende fietslanden als China, Cambodia, Qatar en Senegal. Zijn camera is niet gericht op de finish, de koplopers of de andere peloton-fietsers, maar voornamelijk op de toeschouwers. Hij probeert altijd een andere invalshoek te vinden om een verhaal in beeld te brengen.
Ine Lamers
Lamers’ beelden zijn suggestief en ontmaskeren de zogenaamde objectiviteit van de lens. Haar beelden zijn een representatie van de relatie van de mens met de natuur en met zichzelf, maar de mens zelf komt nauwelijks in haar foto’s voor. Lamers reist, op zoek naar aanwijzingen over de leef-condities van het individu in een anonieme, verstedelijkte wereld. De stad en de periferie worden door Lamers vaak vastgelegd tijdens zonsondergang of in het donker. Juist dan weet ze met de camera vast te leggen wat overdag niet traceerbaar is: het schimmige leven van de stadsbewoner.
Henk Wildschut
In 2004 monsterde Wildschut, in opdracht van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum aan op een vrachtschip dat met een lading zout naar New York vertrok. Hij verwachtte zeemansromantiek, maar het leven aan boord was als Groundhog Day: iedere dag was een herhaling. Uit verveling tekende hij met viltstift zelf een anker op de spierbal van een zeebonk, want zelfs deze was niet aanwezig. Wildschut wil met zijn objectieve, genuanceerde beelden reageren op de alsmaar herhaalde dramatische clichébeelden uit de media.
Dik Bouwhuis
Voor het al meer dan een decennia durende project Tourist Landscapes reist Bouwhuis langs de kusten van de Middellandse Zee. Hij legde het landschap op een wijze vast die ver verwijderd is van het stereotype beeld van deze populaire reisbestemming: een aaneenschakeling van toeristenurbanisaties.
Jean Ruiter
Tijdens zijn vele reizen maakte Ruiter fotowerken die sterk afhankelijk zijn van de plek waar hij verbleef. De structuren van de plek, de religie die hij er aantrof en de omgeving vormden de belangrijkste aanzetten van zijn werk. Ruiter reageerde primair op cultuur. Tot zijn bekendste werken hoort de serie Cathedrals In The Desert. Dit zijn foto’s van coulisseachtige bouwsels in de Amerikaanse woestijn. Ruiter’s werk kan gedeeltelijk afgeleid worden van experimenten van Amerikaanse schilders uit de twintigste eeuw, waaronder Robert Rauschenberg en Andy Warhol. Het zijn collages van een gefabriceerde wereld, waarin fotografie slechts een laag vormt.