SBK Galerie presenteert met trots Rijk der Mogelijkheden, een unieke tentoonstelling van kunstenaarsduo Van Veen & Mus en zoon Jip Mus, waarin de grenzeloze wereld van verbeelding en natuur centraal staat.
De tentoonstelling verkent hoe kunst kan dienen als een toegangspoort tot verborgen werelden en nieuwe perspectieven op onze omgeving. In dit “rijk” komen de kleinste microscopische details samen met uitgestrekte landschappen en droomachtige diorama’s, en ontdekken we de schoonheid, kwetsbaarheid en geheimen van de natuur. De tentoonstelling nodigt uit om de mogelijkheden van de natuur opnieuw te zien en onze relatie ermee te heroverwegen.
Familie Mus en hun gezamenlijke visie
De familie Mus werkte al op jonge leeftijd samen aan diorama’s en films voor musea waardoor werk en gezinsleven altijd vrolijk en speels door elkaar liepen. Goed naar de wereld om je heen kijken en de schoonheid erin zien, zijn — net als de liefde voor de natuur — de kernwaarden van deze familie.
Zowel het werk van Van Veen & Mus als dat van Jip Mus nodigt uit om te vertragen en de schoonheid van de kwetsbare natuurlijke wereld te ervaren.
Hoewel Van Veen & Mus en Jip Mus beiden een poëtische kijk op de wereld hebben, heeft elk van hen een unieke manier om dit uit te drukken.
Over Jip Mus
Jip Mus is een filmmaker, fotograaf en kunstenaar uit Amsterdam. Hij studeerde cinematografie aan het Koninklijk Instituut voor Theater, Cinema en Geluid in Brussel. Hij is een veelgevraagd filmer en fotograaf voor verschillende merken, waaronder Cartier, Iris van Herpen, Huawei, Aveda, Elle, Harper’s Bazaar, Adobe, Rolls Royce en G-Star Raw. Naast zijn commerciële werk blijft Jip altijd eigen, vrij werk maken, waarin hij het snijvlak tussen natuur en wetenschap verkent.
Met behulp van microscopen en macrolenzen vergroot Jip kleine details om abstracte, droomachtige werelden te creëren, waarbij hij de complexe verbindingen tussen de kleinste en grootste objecten in het universum belicht. Daarnaast onderzoekt hij, van micro naar macro, de nietigheid van de mens in immense, overweldigende natuurgebieden. Met zijn camera dwaalt hij langs een bergmassief in Nepal of over de uitgestrekte ijsvlakten van Spitsbergen of Pakistan om zelf die verbinding aan te gaan.
Meer informatie vind je op jipmus.nl.
Over Van Veen & Mus
Van Veen & Mus – Anke en Dik – delen een fascinatie voor de Pepper’s ghost-techniek (hologramprojectie) en museumdiorama’s, beide 19e-eeuwse technieken om de wereld vorm te geven. Als kunstenaars werken zij met diorama’s, fotografie en 3D-software om hun werelden te creëren. Met deze gecombineerde technologieën vergroten ze de fysieke miniatuurwerelden die ze in hun studio bouwen. Als Dutch Igloo maken zij diverse kunstinstallaties voor musea, waaronder het Rijksmuseum, Quasr al Hosn in Abu Dhabi, Naturalis Leiden, het Dordrechts Museum en UBC Vancouver in Canada. Hun vrije werk is opgenomen in diverse collecties in Amsterdam, Parijs, Londen en Rabat.
Met hun project Creating Wilderness onderzoeken Van Veen & Mus onze veranderende relatie met de natuur.
Geïnspireerd door een reis naar het door bosbranden getroffen Canada, besloten ze hun eigen “wildernis” te creëren door de natuur zowel fysiek als digitaal naar hun hand te zetten. Dit roept vragen op over de betekenis van natuur en de rol van controle en ideologie.
Door het omarmen van de onzekerheden van de natuur en het hervinden van onze verwondering, vinden we vrijheid. Misschien geeft dit ons de wildernis waar we naar verlangen en vinden we een nieuw soort paradijs – onaangetast door de mens en een belichaming van ons diepe verlangen om de natuur een plek te geven.
Meer informatie over Van Veen & Mus vind je op vanveenmus.nl.
Videoinstallatie Mirage for Water Gems
In de expositie is ook de nieuwste installatie van Van Veen & Mus te zien: Mirage for Water Gems, de nieuwste videoinstallatie in hun serie Creating Wilderness. In hun studio creëert het duo diorama’s met echte planten, takken, bloemen en bonsai’s, die ze fotograferen en digitaal transformeren tot eindeloze vergezichten. In Mirage for Water Gems combineren ze een fysiek diorama van kunstplanten met digitale reflecties van eerder gefotografeerde natuur. Dit proces nodigt uit tot een diepere overpeinzing over het begrip “natuur” en maakt deel uit van hun zoektocht naar “wilderness”—een meditatieve reis naar de kern van botanisch leven en ons bestaan.
De serie Water Gems maakt deel uit van hun voortdurende verkenning van het begrip wildernis binnen Creating Wilderness. Het concept van deze serie is om een wildernis te verbeelden in de vorm van een 2D-diorama. De beelden zijn overal haarscherp en hebben geen vast focuspunt, net als de wereld om ons heen. Met deze serie proberen ze hun plaats in de wereld opnieuw te begrijpen. De werken zijn een ode aan oude museumdiorama’s, vaak met een element van waterreflectie. De langzaam bewegende waterdruppels fungeren als embryo’s van de wildernis, wachtend om opnieuw een plek in onze wereld te vinden.
In hun studio bouwen ze diorama’s met echte planten, bloemen en bonsaibomen. Ze fotograferen deze en manipuleren ze digitaal om miniatuureilanden van wildernis te transformeren tot eindeloze landschappen, zoals in hun nieuwste werk Water Gems. Hiermee zoeken ze naar een nieuwe, meer visuele manier om het concept “natuur” te begrijpen. Wat is natuur? Is door hen gecreëerde natuur nog steeds natuur? Is natuur een op zichzelf staande entiteit, of slechts een idee? Ons denken over natuur verandert voortdurend. Waar men natuur voorheen op wiskundige en wetenschappelijke wijze probeerden te begrijpen, realiseert men zich nu dat dit model aan vernieuwing toe is.
Water Gems neemt de toeschouwer mee op een meditatieve reis naar de essentie van het botanische leven. Elk frame belichaamt de vitaliteit van deze natuurlijke schatten en vraagt om stil te staan en de diepere mysteries van het bestaan te overdenken. Ze zoeken naar de essentie van het leven, of misschien zelfs naar het geheim van een gedeelde ziel. Mocht dat wat pompeus klinken, beschouw het dan als een zoektocht naar een visuele metafoor hiervoor.